Johann Glaubitz
ACTEUR

Vertel eens iets over je beroep

Ik ben trainingsacteur. Dat houdt in dat ik door het uitspelen van situaties samen met de deelnemer nieuw gedrag oefen. Daarbij wordt dan niet alleen het nieuwe gedrag getraind, maar komen ook de daarachterliggende overtuigingen aan bod die het gedrag sturen.

Hoe ben je trainingsacteur geworden?

Ik ben na mijn opleiding tot docent dramatische expressie gaan acteren bij verschillende gezelschappen. En ook trad ik ook op in tv series, films en commercials. Door de jaren heen ben ik me steeds meer gaan specialiseren in het vak van trainingsacteur. Dat had te maken met het feit dat het vak van trainingsacteur me meer financiële zekerheid gaf, maar ook merkte ik dat het me beter lag.

Welke opleiding heb je daarvoor gedaan?

Mijn docentenopleiding had veel raakvlakken met het vak dat ik nu uitoefen. Ik heb het vak van acteur vooral op het toneel geleerd en door heel veel acteerlessen te volgen. Toen ik begon met trainingsacteren heb ik workshops en trainingen gevolgd die vooral te maken hadden met de psychologische kant van mijn werk en met de theoretische kennis die daarbij hoort.

Wat is het verschil tussen het spelen tijdens de opleiding en een (dvd)assessment?

In een training ben je samen met de deelnemer aan het uitzoeken welk alternatief gedrag het meest bij hem of haar past. In een dergelijke situatie is er zoveel mogelijk sprake van gelijkheid en zit de deelnemer aan het stuur. De deelnemer kan specifiek gedrag van mij vragen en het spel stopzetten als hij of zij wil evalueren. Tijdens een assessment is de verhouding heel anders. Ook hier is er sprake van een gespeelde situatie, maar nu zoeken we het niet gezamenlijk meer uit. In een assessment geef ik de deelnemer de kans gedrag te laten zien die bij de eisen van het assessment en het competentieprofiel horen. Hiermee kan de deelnemer laten zien wat zij in haar mars heeft.

Vanuit welke intentie werk jij?

Ik ben er altijd op uit om de deelnemer het gevoel te geven dat hij of zij in een situatie zit die ‘echt’ aanvoelt. Het is belangrijk dat een deelnemer veilig kan onderzoeken wat zijn mogelijkheden zijn. Of, wanneer het om een examensituatie gaat, alle kansen krijgt om te laten zien wat hij of zij in huis heeft.

Speel je thuis ook toneel?

Nee thuis speel ik geen toneel. Mijn belangen, thuis of in een training zijn verschillend. In een training is mijn belang dat de deelnemer krijgt waar hij/zij om vraagt. Dus als een deelnemer een hele nare arrogante man tegenover zich wil hebben om op te oefenen, dan speel ik zo’n man. Want dat is in het belang van de leerwens van de deelnemer. Zou ik thuis zo’n man spelen, dan zouden ze me al snel op het matje roepen en zeggen: ‘Met zo’n man willen wij niet leven!” Omdat thuis mijn belang is dat ze van me houden, zodat ik nog een tijdje met hen mag blijven wonen. Daar zal ik dus mijn natuurlijke gedrag tonen en het toneelspelen laten.

Johann Glaubitz
  1. Psychologie, Universiteit van Amsterdam
  2. Trainer bij Orde van Advocaten
  3. Trainer bij sollicitatie- en loopbaantrainingen
  4. Coach communicatie, conflicthantering, onderhandelen en mediation.
  • Enthousiast en passievol
  • Deskundig en betrouwbaar
  • Oog voor individuele ontwikkeling binnen de groep

    Wat doe je in je vrije tijd?

    In de herfst en winter teken ik en volg ik een schildercursus. Daarnaast speel ik soms in een voorstelling. In april gaat de zeilboot in het water en geniet ik zes maanden lang volop van de Friese meren.

    Waar kan ik nog meer over jou te weten komen?

    Kijk maar op mijn website. www.glaubitz.nl

    Wilt u een opleiding van Johann Glaubitz volgen?